教職実践演習ミニ講座「英語授業研究実践(小学校編)」のコースウェブサイトです。

503102 初等英語科教育法(火曜5限) 生馬 裕子先生のクラスの受講生のためのコースです。

授業担当教員の体調を考慮し、授業の負担軽減のため,5/19以降の授業は担当者を変更し,英語教育部門の加賀田 哲也先生が行う予定です。

504013 中等英語科教育法II(火曜3限) 生馬 裕子先生のクラスの受講生は,このコースに登録してください。
5/19以降の授業は担当者を変更し,英語教育部門の加賀田 哲也先生が行う予定です。

The course aims to sharpen the communication skills necessary in a foreign setting. Group and pair work, dialogue practice, role play and discussion would normally form the basis of classroom work; however, owing to the unusual circumstances we now all face,for at least the first part of this semester, all classwork and assignments will be conducted online, using web-based video and audio tools.

This course will build upon the skills you acquired in Writing 中級1, refining your fluency in English composition, from the sentence/grammar level and paragraph structures through expository and argumentative essay-writing.

As we are all getting used to living  in this new and very challenging world, I will be conducting classes through Moodle, but for the first few weeks, most communication -- including reading, writing, and video recording assignments -- will be conducted through your ActiveMail school email accounts, so please check your email often.

The course aims to improve students'  general communication skills. Offline classes will use group and pair work, dialogue practice, role play and discussion will form the basis of classwork, and students will be encouraged to express their own opinions and ideas.

Until we are are able to conduct face-to-face classes again, however, we will be communicating through online tools. As we are all getting used to living  in this new and very challenging world, I will be conducting classes here through Moodle, but for the first few weeks, most communication -- including reading, writing, and video recording assignments -- will be conducted through your ActiveMail school email accounts, so please check your email often.

This course aims to develop general fluency in English composition, from the sentence/grammar level through paragraph structures and basic expository essay writing.

For the first few weeks, I will conduct the class through email, and send writing exercises and assignments as email attachments to your ActiveMail school email account, so please be sure to check your mail often.


Students will study Japanese culture and foreign cultures,  placing them in a global context as they discover the similarities and differences among them and the ways these impact communication and education.  Through discussions and video presentations, we will try to find ways to balance, through education, the inequalities that still exist in the world.

As we are all getting used to living  in this new and very challenging world, I will be conducting classes through Moodle, but for the first few weeks, most communication -- including reading, writing, and video recording assignments -- will be conducted through your ActiveMail school email accounts, so please check your email often.

吸いだオレにようこそ

英語学の知見を吸いあげて英語の授業に活かして下さい 

いやだオレにようこそ

生成文法のようなハードな理論はもういやだ、もっとやさしめの文法を勉強したいという人のための講義です

CGEL (=The Cambridge Grammar of the English Languageケンブリッジ英文法) を精読します


盛りだオレへようこそ!

いまのまま英語教師になったら果たしてうまく英語を教えられるのか?

英語学研究は英文法研究のおかわりを大盛りで食べたい人のために開講しています!


ガチだオレにようこそ

英文法研究Ⅱは英文法研究Ⅰへの助走です。

ニックネームはこの講義に「ガチにのめりこんだなあオレ」の略です。


(1)外国語活動・外国語科の授業を担当するために必要な実践的な英語運用力を、授業場面を意識しながら育成する。
(2)外国語活動・外国語科の授業を担当するために必要な英語に関する背景的な知識について解説し理解をはかる。

自ら関心を持つ専門分野におけるテーマについて、聞く・読む・話す・書くことの訓練を行い、英語の総合力を養う。

      前半は協働によるプレゼンテーション、その後、ディスカッションを行う。


外国語活動・外国語科の授業実践に必要な学習指導要領及び児童期の第二言語習得の特徴について解説し理解をはかる。また基本的な指導技術・授業づくりについて実践的に学び、模擬授業を行う中で実践力を養う。

(第6回以降、毎回模擬授業を実施予定)



巻きだオレにようこそ!

/r/の発音だけでなくいろんな英語の音声の発音を練習しよう。


打ちだおれという名前でしたが、こういう情勢なので「勝ちだオレ」に改名しました

素晴らしい卒業論文を完成しよう


本コースへの学生の登録は、UNIPAの履修者リストをベースにして、授業担当者にて登録済みです。

幅広い時代をカバーする英米詩作品の言語的・文化的・創造的理解を目標とする。グループプレゼンテーション、質疑応答、グループディスカッション、資料の共有を通じて多面的な理解および説得力のある説明が可能になるよう授業を進める。問題発見と解決の力を習得するように十分な予習そしてディスカッション参加を促し、また、提出された課題に対しては受講生の表現力を伸張するために適切な指導を行う。